Перебування дітей на свіжому повітрі має велике значення для фізичного розвитку дошкільника. Прогулянка є першим і найбільш доступним засобом загартовування дитячого організму. Вона сприяє підвищенню його витривалості і стійкості до несприятливих впливів зовнішнього середовища, особливо до простудних захворювань. На прогулянці діти грають , багато рухаються Рухи підсилюють обмін речовин, кровообіг, газообмін, покращують апетит. Діти навчаються долати різні перешкоди, стають більш рухливими, спритними, сміливими, витривалими. У них виробляються рухові вміння та навички, зміцнюється м’язова система, підвищується життєвий тонус. Прогулянка сприяє розумовому розвитку, так як діти отримують багато нових вражень і знань про навколишній світ.
Вимоги до тривалості прогулянки
Режим тривалості проведення прогулянок на вулиці
Режим дня дитячого садка передбачає щоденне проведення денної прогулянки після занять та вечірньої – після полудня.
Час, відведений на прогулянки, має суворо дотримуватися . Загальна тривалість її становить 4 – 4,5 години.
- Для досягнення оздоровчого ефекту в літній період в режимі дня передбачається максимальне перебування дітей на свіжому повітрі з перервами для прийому їжі і сну.
- У зимовий період прогулянки на повітрі проводяться 2 рази на день: у першу половину дня – до обіду , в другу половину дня – перед відходом дітей додому.
З метою недопущення переохолодження ділянок тіла (обличчя, руки, ноги) в холодну погоду, рекомендується відправляти дітей в приміщення, опалювальний тамбур на обігрів, не більше ніж на 5-7 хвилин. Зимові прогулянки у дитячому садку для дітей до 4 років проводяться при температурі до -15 ° С, для дітей 5-7 років при температурі до -20 ° С.
Час виходу на прогулянку кожної вікової групи визначається режимом виховання і навчання. Забороною для прогулянок є сила вітру більше 15 м / с.
Вимоги до обладнання та санітарному стану ділянки дитячого саду для проведення прогулянок
Для здійснення завдань всебічного розвитку дітей велике значення має озеленений, відповідно до педагогічними та гігієнічними вимогами, спланований і обладнаний ділянку. Бажано, щоб кожна вікова група мала у своєму розпорядженні окрему ділянку, відгороджену від інших груп чагарником. На цій ділянці виділяються місця для проведення рухливих ігор та розвитку рухів дітей (рівний майданчик), для ігор з піском, водою, будівельним матеріалом, для творчих ігор та ігор з різними іграшками.
На ділянці має бути обладнання для розвитку рухів: парканчики для лазіння (тригранні, чотиригранні і шестигранні), колода для вправи в рівновазі, гірка, інвентар для вправ у стрибках, метанні. Все це повинно мати привабливий вигляд, бути міцним, добре обробленим, закріпленим і відповідати віку і силам дітей. Крім постійного обладнання, на майданчик виносяться іграшки, допомоги відповідно до наміченого плану роботи . Ігрові майданчики закінчуються доріжками, по яких діти можуть кататися на велосипедах, самокатах. Крім ігрових майданчиків на ділянці необхідно мати закриті альтанки для захисту від дощу і сонця. При сухій і жаркій погоді полив ділянки, піску проводиться не менше 2-х разів на день. Прибирання території ділянки проводиться вихователями, помічниками вихователя та молодшими вихователями, двірником щодня: вранці до приходу дітей і в міру забруднення території. Біля входу до будинку слід мати грати, скребки, килимки, щітки.
У зимовий час на ділянці слід влаштувати гірку, крижані доріжки і снігові споруди, каток (якщо дозволяють умови).
Підготовка до прогулянки
Перед виходом на прогулянку вихователь організовує з дітьми проведення гігієнічних процедур: чищення носа, відвідування туалетної кімнати. Одягання дітей потрібно організувати так, щоб не витрачати багато часу і щоб їм не доводилося довго чекати один одного. Для цього необхідно продумати і створити відповідні умови. Для кожної групи потрібна простора роздягальня кімната з індивідуальними шафами і достатнім числом банкеток, стільчиків або лавочок, щоб дитині було зручно сісти, надіти рейтузи або взуття і не заважати при цьому іншим дітям. Одягати і роздягати дітей при підготовці та повернення з прогулянки необхідно по підгрупах:
- Вихователь виводить в приймальню для одягання першу підгрупу дітей, в яку включає повільно зодягає дітей, дітей з низькими навичками самообслуговування;
- Помічник вихователя проводить гігієнічні процедури з другою підгрупою і виводить дітей у прийомну;
- Вихователь виходить з першою підгрупою дітей на прогулянку, а помічник вихователя закінчує вдягання другої підгрупи і проводжає дітей на ділянку до вихователя;
- Дітей з ослабленим здоров’ям рекомендується одягати і виводити на вулицю з другою підгрупою, а заводити з прогулянки з перших підгрупою.
Вихователь повинен навчити дітей одягатися і роздягатися самостійно і в певній послідовності. Спочатку всі вони надягають рейтузи, взуття, потім хустку, пальто, шапку, шарф і рукавиці. Під час повернення з прогулянки роздягаються в зворотному порядку. Малюків допомагає одягати няня , даючи, однак, їм можливість самим зробити те, що вони можуть. Коли у дітей виробляться навички одягання і роздягання, то вони будуть робити це швидко і акуратно, вихователь тільки допомагає їм в окремих випадках (застебнути гудзик, зав’язати шарф і т. п.). Потрібно привчати малюків до того, щоб вони надавали допомогу один одному, не забували подякувати за надану послугу. Щоб навички одягання і роздягання формувалися швидше, батьки повинні будинки надавати дітям більше самостійності.
У літній період після повернення дітей з прогулянки необхідно організувати гігієнічну процедуру – миття ніг.
Вимоги до одягу дітей
В будь-який час року одяг і взуття повинні відповідати погоді на даний момент і не повинні сприяти перегрівання або переохолодження дітей.
Порядок зберігання одягу в шафці
- на верхній полиці кладеться шапка і шарф;
- кофта, гамаші, колготки, теплі штани, верхній одяг вішають на гачок;
- рукавички на гумці повинні бути пересмикнутою через рукави і вішалку верхнього одягу;
- взуття ставлять на нижню полицю, зверху кладуть шкарпетки.
Виходячи на прогулянку, діти самі виносять іграшки і матеріал для ігор та занять на повітрі. Утримання дітей на прогулянці залежить від пори року, погоди, що передують занять, інтересів і віку. Щоб діти охоче збиралися на прогулянку, вихователь заздалегідь продумує її зміст, викликає у малюків інтерес до неї за допомогою іграшок або розповіді про те, чим вони будуть займатися. Якщо прогулянки змістовні і цікаві, діти, як правило, йдуть гуляти з великою охотою. Правильно організовані і продумані прогулянки допомагають здійснювати завдання всебічного розвитку дітей.
Структура прогулянки:
- Спостереження .
- Рухливі ігри: 2-3 гри великої рухливості, 2-3 гри малої і середньої рухливості, гри на вибір дітей, дидактичні ігри .
- Індивідуальна робота з дітьми з розвитку рухів, фізичних якостей.
- Праця дітей на ділянці.
- Самостійна ігрова діяльність.