Нещодавно до нашого лексикону увійшло слово «флешмоб». З контексту, в якому вживається слово, нескладно здогадатися, що цей термін означає певні масові дії. Флешмо́б (англ. flash mob – «спалахуючий натовп», flash –спалах, mob – натовп) – заздалегідь спланована масова акція, зазвичай організована через Інтернет або інші сучасні засоби комунікації, у якій велика кількість людей оперативно збирається у громадському місці, протягом декількох хвилин виконує попередньо узгоджені дії (сценарій) і швидко розходиться.
Немає єдиної думки з приводу того, яка мета проведення флешмобів. Учасники одного і того ж заходу можуть мати різні цілі. Серед можливих варіантів – розвага, порушення повсякденного ритму життя, можливість справити враження на навколишніх, відчуття причетності до спільної справи, самоствердження (випробувати себе: «Чи зможу я це зробити на людях?»), спроба одержати гострі відчуття.
Найважливіші правила флешмобу:
Флешмоб поза рекламою, поза політикою, поза економікою (ніхто з учасників не платить і не отримує грошей).
Дія повинна здаватися спонтанною (учасники не збираються в місці події до початку акції).
Збір учасників зазвичай здійснюється за допомогою Інтернету або сучасних засобів зв’язку (наприклад, sms-розсилка).
Фіксований час початку і закінчення проведення (кожен із моберів повинен точно виконати вказану в сценарії часову рамку, годинники учасників мають бути синхронізовані).
Повинно скластися враження, що мобери такі ж випадкові перехожі, як і будь-які інші (не спілкуватися один з одним до, під час і після акції в місці проведення).
Сценарій має мати абсурдний характер (дії моберів не повинні піддаватися логічному поясненню).
Точне дотримання сценарію.
Флешмоб не повинен викликати негативних емоцій, агресивної реакції випадкових глядачів.
Дії моберів не мають суперечити існуючому законодавству України. Після акції не повинно залишатися сміття.
Флешмоб розрахований на випадкових глядачів у громадських місцях, викликаючи почуття несподіваного зацікавлення. Кожен може приєднатися до події.
Після акції необхідно миттєво розійтися з місця події в різні сторони, не подаючи вигляду, що сталося щось незвичайне.
Здивувати. Саме так можна коротко визначити сутність флешмобу для більшості людей. Учасниками флешмоба можуть бути люди будь-якого віку й соціального статусу.
Етапи організації флешмобу:
- Зустріч з однодумцями.
- Розробка робочого варіанта сценарію флешмобу.
- Організація флешмобу: пошук додаткових учасників, постійний зв’язок з ними, збори на репетиції, створення образів учасників, пошук, розробка костюмів тощо.
- Відеозйомка флешмоуа та монтаж відеоролика зі флешмобом.
Найпоширеніші сценарії флешмобів:
- Флешмоб «Танець». В певний час, в призначеному громадському місці починає звучати музика. Один чи декілька моберів танцюють. З різних сторін, почергово, до них приєднується решта учасників. Дійство відбувається під один чи декілька треків із заздалегідь відрепетируваними танцювальними рухами. Для залучення у флешмоб сторонніх глядачів, протягом усього танцю, можна повторювати 5–7 танцювальних рухів, які легко повторити. Це танець, наприклад, у великому приміщенні, коли група людей починає танцювати, а згодом до них приєднуються інші учасники акції.
- Ще один цікавий сценарій – збираються мобери у визначеному місці та часі зі своїми книжками й упродовж певного часу читають. Тоді усі розходяться. Це так званий «Книжковий флешмоб».
- «Поетичний флешмоб». На центральній (заздалегідь призначеній для цього) площі міста, де встановлено вільний мікрофон, збираються люди, закохані у поезію. Всі бажаючі мають змогу прочитати свої улюблені поетичні твори різних авторів або власні авторські поезії. Можна приурочити проведення такого флешмобу до ювілейної дати певного поета і усім моберам разом зачитати попередньо визначений вірш цього поета.
- Флешмоб «Зарядка». Місце проведення…. Реквізит: спортивний одяг.
- Сценарій: мобери за декілька хвилин до початку збираються, але не створюють натовпу. У визначений час з’являється ведучий, подає сигнал усім моберам зібратися навколо нього і починає проводити зарядку. Триває зарядка 3–5 хвилин, потім усі розходяться.
В Україні флешмоби набули популярності з 2008 року. Серед найвідоміших всеукраїнських флешмобів можна назвати акцію, що відбулась 29 червня 2014 р. до Дня молоді на Софійській площі. Молоді люди утворили фігуру карти України розміром 25 х 35 метрів. За словами організаторів флешмобу такі дії «потрібні для підтримки морального духу громадян, вони об’єднують людей». Серед подібних акцій можна назвати також флешмоби: «Єдина Україна», «Відчуй смак рідної мови», «Молодь за єдність», «Рушник єдності», «День вишиванки» та інші. Такі заходи допомагають виховувати патріотизм, почуття гідності за власний народ і державу.